Masih Belum Dikurniakan Zuriat..

Salam semua, pasti ramai pasangan suami isteri yang masih belum dikurniakan anak tertanya-tanya berkenaan perkara ini kan?. Walaupun dah 3 tahun berkahwin. Selain dari kita terus berdoa dan merayu pada yg maha kuasa dan pengasih. Kita tidak  seharusnya berputus harap dan hanya berserah. Berusaha itu perlu jangan putus asa dan jangan mudah mengalah. Insyaallahh janji allah itu tetap ada buat umatNya.

Ramai pasangan yang baru berkahwin sudah mula risau pasal nak mendapatkan zuriat dgn cepat. Zuriat adalah pemberian dari Allah s.w.t. dan kita sebagai hambanya hanya mampu berdoa untuk mendapat zuriat yg baik dan sempurna. Jika sekiranya Allah memperkenankan doa kita.Alhamdullillah dan jika tidak, kita jgn berputus asa dan terus berdoa dan berusaha. Doa adalah hubungan langsung antara kita dengan Allah…Subhanallah.

“Wahai saudaraku apabila kalian sudah berumah tangga namun belum juga diberikan titipan anak, jangan putus asa, ini semua adalah atas kuasa Allah SWT, kita tetap terus berdoa dan ikhtiar kearah sana.”

Nabi Zakaria dan istrinya juga begitu. Mereka belum juga punya anak meski sudah lama menikah dan usia menjelang uzur. Namun Nabi Zakaria berdo’a sebagaimana dikisahkan dalam Al Qur’an, surat Ali ‘Imran ayat 38:

“Robbi hablii milladunka dzurriyyatan thoyyibah. Innaka sami’ud du’aaa’”

“Di sanalah Zakaria mendoa kepada Tuhannya seraya berkata: “Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa” [Ali ‘Imran:38]

Tak lama setelah Nabi Zakaria mengucapkan doa tersebut, Allah mengabulkan doanya dengan memberi seorang anak:

“Kemudian Malaikat Jibril memanggil Zakaria, sedang ia tengah berdiri melakukan shalat di mihrab. Katanya: “Sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan kelahiran seorang putera yang bernama Yahya, yang membenarkan kalimat yang datang dari Allah, menjadi ikutan, menahan diri dari hawa nafsu dan seorang Nabi dari orang-orang yang saleh.” [Ali ‘Imran:39]

Zakaria sampai merasa hairan kerana dia sudah sangat tua sedang isterinya mandul:

Zakaria berkata: “Ya Tuhanku, bagaimana aku boleh mendapat anak sedang aku telah sangat tua dan isteriku pun seorang yang mandul?.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s